Geplaatst door: 
Verhaal

Lesbrief Wet 'ie 't nog?

In deze lesbrief spelen kinderen met een dialectmemoryspel. Ze denken na over wat ‘memory’ betekent, ordenen en classificeren de memorykaartjes, oefenen met nieuwe woordbetekenissen door middel van verschillende spelletjes en tekenen hun eigen memorykaartjes met dialectuitdrukkingen.

Onderwerp: Dialectuitdrukkingen

Doelgroep: 
Groep 6 (opdracht 1, 4)
Groep 7 (opdracht 1,3,4)
Groep 8 (opdracht 1,2,3,4)

Lesduur: 
Opdracht 1: 15 minuten
Opdracht 2: 30 minuten
Opdracht 3: 15 minuten per suggestie
Opdracht 4: 30 minuten
 

Benodigdheden:
Het spel Wet ‘ie ’t nog? (dialectmemoryspel, hier te bestellen)
vouwblaadjes & tekenmateriaal (voor opdracht 4)  

Beginsituatie: Kennis van het spel memory, geen of beperkte kennis van dialectuitdrukkingen

Lesdoel: Leerlingen leren verschillende uitdrukkingen in dialect.

Kerndoelen
Deze les sluit aan bij de volgende kerndoelen:
Kerndoel 6: Informatie ordenen uit schriftelijke bronnen
Kerndoel 7: Informatie vergelijken in schriftelijke bronnen
Kerndoel 8: Informatie weergeven met beeldende elementen
Kerndoel 12: woordenschat uitbreiden, duiden van nieuwe woorden 
Kerndoel 16: leerlingen leren de betekenis van een Engels woord
Kerndoel 54: Beelden en taal gebruiken om er mee te communiceren
Kerndoel 56: kennis van en waardering voor cultureel erfgoed

Korte inhoud
In deze lesbrief spelen kinderen met een dialectmemoryspel. Ze denken na over wat ‘memory’ betekent, ordenen en classificeren de memorykaartjes, oefenen met nieuwe woordbetekenissen door middel van verschillende spelletjes en tekenen hun eigen memorykaartjes met dialectuitdrukkingen.

Reacties

Onderdeel van het thema: